Vart tog julkänslan vägen?

Jag vet inte. Den fanns där för några veckor sedan. När jag omringades av alla fina julkulor etc. på jobbet. Planerade till och med min julgran, vilken ljusstake jag skulle köpa, allt. Nu är det som bortblåst. Jag köpte mig en stjärna att hänga i köksfönstret häromdagen. Mest för sakens skull. För att man ska pynta fönstret med något. Inte för att jag ville göra det julfint i vårt nya hem. Och hade jag inte fått nästan 50% på den för att jag köpte den på Åhléns, hade jag förmodligen låtit bli att köpa en.

Det är julafton om tjugo dagar. Jag har inte köpt en enda julklapp. Jag vet inte vad jag ska köpa till någon. Har inte ens börjat fundera på det. Känner ingen lust till att varken leta eller köpa något. Men det är ju också ett måste. Ett måste med julen. Att ge och få julklappar. Ska jag vara ärlig så hade jag helst skippat den delen. Att få klappar ger mig ingenting längre. Välplanerade och genomtänkta är en sak. Men materiella ting som jag inte har någon nytta av, känns bara onödigt. Att själv ge är en annan sak, men jag tycker julklappshysterin är skrämmande. Och jag mår lite smått illa när jag ser alla tv-reklamer som visas nu bara för att det är jul. För att folk ska köpa saker. Och är det inte lite sjukt att BR och andra leksaksaffärer etc, gör reklam för sig nu vid juletid bara för att barnen ska få syn på det och önska sig saker i julklapp? Jag menar, resten av året så kommer det inte en enda leksakstidning hem i brevlådan. Men nu, nu är det lägligt. För inte fan vill en förälder göra sitt barn besviket på självaste julafton.

Och att det är grått och kallt ute gör det hela inte bättre. Visst, jag gillar inte snö. Men lite snö hade inte skadat. Faktiskt. 
 


Kommentarer
Postat av: matilda

Kom till mig vettja! Här är lyser snön så att det svider i ögonen.

tack för i lördags btw!

kram

2008-12-03 @ 19:42:21
URL: http://Matuld.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0