Ett litet steg framåt.

Idag är det Lucia. Det slog mig först efter att jag varit och rört på fläsket på Friskis & Svettis med Sara. Ja, jag har TRÄNAT. För ungefär... femte gången det här året. Och det var jobbigt, men samtidigt småkul. Att boxas iallafall. Kanske kan göra detta till en vana. Kanske inte. Det var ju ett av mina nyårslöften för i år. Men som alla vet, nyårslöften är skit.

På tal om nyårslöften. Jag kom på en sak härom dagen när jag tittade på Blood Diamond. En jävligt bra film förövrigt.

Varje nyår skapar folk sig en massa löften. Omöjliga löften."Jag ska sluta röka, sluta svära, börja träna" etc. Löften som man ändå inte kommer att hålla. Eller jo, jag höll ett löfte detta året. Att inte äta skräpmat på ett halvår. Det höll jag. Men som sagt, det där med träningen gick åt helvete. Så vad vore inte bättre än att göra sig ett löfte som faktiskt går att hålla? Och själv behöver jag knappt göra ett skit.

Det går ju inte att inte må psykiskt dåligt när man ser en sådan film som Blood Diamond. Det gör det inte. Jag mår skit, och jag får enormt dåligt samvete för att jag sitter och käkar mina chips framför en film som faktiskt handlar om sånt som är vardag för otroligt många, och bara "ser på". För jag vet om att det är så, att miljontalsbarn tvingas vara barnsoldater, vilket var det jag syftade specifikt på just nu. Det är skrämmande. Och jag kom fram till, medans jag tittade på den filmen, att jag inte klarar av att bara "se på". Jag måste göra något. Någonting! Även om det aldrig blir tillräckligt.  

I år blir mitt nyårslöfte följande: Från och med januari månad ska jag ha tio stycken stående överföringar till tio olika organisationer, i ett år. 50 kr till vadera. Det vill säga, jag ska skänka pengar till välgörenhet varje månad. En summa på 500 kr i månaden, och sammanlagt 6000 kr på ett år. Ett löfte som faktiskt går att hålla. Och samtidigt ett minimalt steg till förbättring.

Frågan är bara till vilka organisationer. Förslag önskas. 
 

Kommentarer
Postat av: Fia

Älskar den filmen! Jag blir lika förbannad och berörd varje gång! Tycker att det låter som en utmärkt idé att skänka pengar. Amnesty, cancerfonden, rädda barnen är några exempel. Du. På tal om någonting helt annat; på söndag tänkte jag att vi från klassen kunde ha lite julmys. Baka pepparkakor, dricka glögg m.m. Många är på men jag har inte hittat någonstans att vara än. Om vi hittar ett ställe, är du på då? Puss

2008-12-16 @ 15:25:04
Postat av: Sandra

Svar Fia: Ja den är sjukt bra! Yes, tack för tipsen. Åh, det låter som en jättemysig idé. Men jag jobbar från 15-22.00 på söndag :( Om det blir en annan dag är jag jättegärna på! :)

2008-12-16 @ 21:20:35
URL: http://unoconcet.blogg.se/
Postat av: Karin

Förslagen Sofia gav är jättebra:) Men tänkte också på WWF;)Jag ger ju själv pengar dit så kan vara därför jag tänkte på den haha:P Men det är iaf ett förslag till:)

2008-12-18 @ 23:57:12
Postat av: Sandra

Svar Karin: Ja det tackar jag för! Låter som ett mycket bra tips! :)

2008-12-22 @ 16:36:49
URL: http://unoconcet.blogg.se/
Postat av: Karin

Vad bra att du tyckte det!:) Ett jätte bra nyårslöfte för övrigt, inte särskilt jobbigt sådant heller. Btw synd att du inte kunde hänga med ut idag=( Är din förkylning bättre nu?

2008-12-26 @ 03:41:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0