Det är nu man inser att man är fattig.

Jag och Sam storhandlade härom dagen. På Ica Kvantum i munkebäck. Ett ställe jag förövrigt hatar sen jag hade min praktik där i 9an. Efter två veckors slit från 8-16, fick jag bara en chokladask. Fattar ni, EN JÄVLA PARADISASK! Jag slet arslet av mig, arbetade som en vanlig anställd. Och detta vara till och med runt jul. Inte ens en liten korg med nötter, glögg eller vad fan som helst. En Chokladask! Nåväl. Allt som allt gick handlingen på runt 1300 kr, och vi köpte inte ens allting vi behövde. Helt sjukt.

Jag har ett litet motto, "ju billigare ju bättre, men hällre dyrare om det är något jag verkligen vill ha". Detta gäller kläder. Köper mycket hellre något jag verkligen fastnat för, för en dyrare peng, än något halvdant som är billigare. Min acne-kofta till exempel. Kostade rumpa för att vara en kofta och blev lite smått förvånad över att jag köpte den faktiskt. Men jag skulle snart kunna sätta en skylt "här bor Sandra" på den. Den är väl använd med andra ord. Men när det gäller mat, då ska det vara billigt. Så billigt som möjligt. Men inga Eldorado eller något sådant alltså. Vill gärna ha lite kvalitet på maten. Att vi inte handlade på Willys, utan på Kvantum kostade oss i slutändan alltså en del. Tyvärr är Kvantum det enda bra alternativet för oss att handla på då vi inte har bil. Men jag vet att det finns en liten willys någonstans nära oss, gick alltid dit med mormor när jag vara yngre, så ska försöka komma till minnes med vart den låg. 

Sen har jag ju blivit miljövänlig och vi handlade allt som gick ekologist. Det vill säga, det gick på ytterligare för att vi vill ha ett bra samvete. Är det inte sjukt? Att det är dyrare med ekologiska varor. Jag tycker det är skamligt. Tro fan att folk inte vill köpa det när det är dyrare än icke-ekololoiska. Men det är ju likadant med ekologiska varor som med lokaltrafiken. Folk köper vanliga varor för att det är dyrt med ekologiska. Men dom tvingas vara dyra för att ingen köper dom. Sänker man istället priset till normal pris för en sådan vara, så ser folk det mer som ett alternativ. Varför välja en icke-ekologisk vara, när man kan välja en ekologisk, utan att behöva förlora på det?
 

Kommentarer
Postat av: Natalie

va vacker du e :)

2008-10-26 @ 12:28:34
URL: http://natalies.se
Postat av: Anonym

Hahha, jo jag håller med dig :)

Tack för din åsikt!

2008-10-26 @ 14:59:49
URL: http://medinak.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0