?

Ibland funderar jag på vem som bestämmer att ett ord ska stavas på ett visst sätt. Att original stavas "original" och inte "orginal" exempelvis. Just det ordet har vi kanske tagit från engelskan, men det finns ett ord jag syftar på speciellt.

En del av er har säkert redan noterat att jag alltid stavar "väll" med två L och inte inte med ett, som det ska vara.  Men jag kan bara meddela er att jag är väl medveten om att "väll" stavas "väl". Men det måste seriöst vara en av dom dummaste stavningarna som finns! "väl" och "väll" är två helt olika ord. Varför inte skilja stavningen åt, när det GÅR att göra det? Jag begriper det inte. Är det bara jag som läser "väl" först i en mening där innebörden skall vara "väll"?

Jag kommer iallfall fortsätta stava det "fel" tills nissen som bestämmer stavningarna kommer till insikt att det faktiskt borde stavas med två L. Nöt.
 
Sen är det ett ord jag seriöst inte vet hur det stavas. Har aldrig gjort det. Det är "schysst". Det finns ju fan 58 olika stavningar på det ordet. "just", "juste", "schyst", "sjyst"... Hur fan stavas det?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0