Det är vårt fel.

Läste ett inlägg på blogg.ses framsida härom dagen, om att tioåringar tycker att dom är tjocka osv. Givetvis kokade det upp inom mig (vilket det borde göra hos alla vettiga människor).

Jag är så förbannat trött på dagens jävla ideal och den befängda syn på hur kvinnor och män ska se ut. Det är så fruktansvärt att jag får lust att spy. Tänk att redan som tio år gammal, och säkert yngre än det, tycka att man inte duger! Det är sjukt, SJUKT!

Jag har alltid skyllt på media. På tv, tidningar och annat. Och det är delvis deras fel, för vi människor påverkas nått så otroligt av det. Nästan på en läskig nivå skulle jag säga. Och det säljer. Och jag tror knappast att det har undgått någon att pengar är det som styr vårt samhälle idag. Så varför ska dom ändra något som går hem?

Men saken är den att det inte längre går att skylla på media. Att det är deras fel. Det är vårt fel. Det är vårt fel att detta helvete fortfarande exisiterar. För vi låter det göra det. För visst gör vi det? Jag med, det ska jag inte förneka. Jag tycker och tänker otroligt mycket om dagens ideal, och jag själv försöker undvika att påverkas så gott det går, men inte fan gör jag något för att försöka få en förändring! Jag själv kan tänka och tycka för mig själv, hur jag ska försöka låta bli att påverkas, men det kan inte en tioåring. Det är vårt jobb att sköta det. Det är vi som måste göra det åt dom. Dom är bara barn för guds skull!

Varför ser det fortfarande ut som det gör idag? Jo, för att media och allt som har med skönhet att göra, visar det vi vill se. Och vi vill se det, för att det är precis det vi blir matade med hela tiden. Det är en ond cirkel. En cirkel som kommer att fortsätta så länge ingen sätter stopp för det. Och uppenbarligen skiter ju media i detta, så då är det vi som får göra det. Och jag gör det med nöje kan jag säga. Frågan är bara hur?

Jag kan bli så förbannad när jag ser skyltar i busskurar med smala, vältränade, snygga, totalretusherade bilder på kvinnor och män, att jag får lust att slå in glaset och ta bort den där jävla planchen. Eller måla hängpattar och kaggar och annat på dom. Och modevisningar, alla vet hur catwalkmodeller ser ut. Jag behöver nog inte ens nämna hur vidrigt smala dom är. Och jag måste även säga att jag tycker det är otroligt konstigt att stora kedjor som H&M etc, har den storleken på sina skyltdockor som dom har. Fan, dom om några borde ju vilja föregå med gott exempel?

Varför tillåter vi sånt här? Vi måste ställa lite krav för helvete.


(stylesightings)

Alltså, kolla på bilden ovanför. Är det vackert tycker ni?

Jag skulle kunna skriva en uppsats om det här, men det orkar jag inte. Men vad jag vill komma fram till är att det behövs en förändring. Om inte för vår egen skull, så för de yngre generationernas skull. När man är tio år gammal ska man leka med dockor, bilar, pussjage och hoppa hage. INTE stå framför spegeln och granska sig själv. Min förhoppningsvis framtida dotter ska fan inte stå och tycka hon är fet när hon knappt börjat mellanstadiet.

Förändring n u.
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag håller verkligen med dig om det här. det är så frukansvärt att det är så här! precis som du säger så kan man tänka och tycka för sig själv men det kan inte ett barn. men frågan är hur man ska göra? :S

2009-11-11 @ 15:15:33
Postat av: Matilda

sååå rätt ,bra skrivet

2009-11-11 @ 16:08:13
URL: http://matildaandren.blogg.se/
Postat av: Matilda

jaaa, det är helt sjukt svårt vad ska man göra liksom.

2009-11-11 @ 16:36:23
URL: http://matildaandren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0