Vem är det som diskriminerar?

Jag vet inte om ni sett den, men här är iallafall den nya Ica-reklamen som börjat sändas i tv.




Första gången jag såg den blev jag bara riktigt jävla upprörd. Icagängets ansiktsuttryck när dom ser "Jerry", gav mig en ordentlig chock. Förvånade, med ett "va, ska han vara praktikant?" visade deras uttryck. Så fruktansvärt jävla diskriminerade gentemot handikappade. Jag kokade rent ut sagt när jag såg den.

Men efter lite närmare funderingar kring denna reklam började jag tänka på det ur en annan vinkel.

För det första är det väl självklart att det inte är ICAs mening att göra människor upprörda. Lite mer måna om sitt rykte är dom nog. Utan dom kanske snarare vill "visa upp" dom (fel ordval egentligen, för det är ingen jävla sak vi pratar om), att folk med DS och en utvecklingstörning överlag är precis som vilken annan kotte som helst. Och det är givetvis en bra sak, eftersom folk tenderar att sätta dom i fack. Och dom kanske vill visa upp en vanlig reaktion hos människor (för antagligen hade de flesta reagerat som icagänget gör), för att i nästa del göra något bra av del hela. Eller något.

Och sen började jag fundera på om det kanske rent ut sagt är jag som är den diskriminerande (och alla andra som tänker likadant). Att det kanske är vi som sätter dom i fack för att vi faktiskt tycker att den är diskriminerande. För varför skulle man inte kunna ha en person med DS i en reklam? Dom är ju som vilka andra människor som helst. Det är ju lika mycket diskriminerande att inte ta med en person med DS, just för att han har DS.

Men samtidigt, inte fan hade den reklamen varit "rolig" om en helt vanlig nisse spelade Jerry. Den hade inte ansetts rolig för fem jävla öre. Den är rolig, enbart för att han har just DS. Och att använda en människans handikapp i rent humorsyfte, det är otroligt jävla fel. 

Jag hade kunnat fortsätta spåna på det här i evigheter. Jag vet fortfarande inte vad jag tycker om reklamen, men jag hoppas att dom sköter nästa del snyggt..
  
Vad tycker du?
 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Problemet är väl att det känns som om de vill att man skall skratta åt att en person med downs syndrom skulle vara praktikant. Detta är nog inte tanken, men det är den känslan man får tycker jag.

Dessutom kan man fråga sig hur folk kommenterar denna reklamen när de sitter framför tv'n. Ger den en rättvis bild av något? Den är i vilket fall väldigt lätt att "feltolka"

2009-10-13 @ 22:41:19
Postat av: Sandra Dermark

Svar Anonym: Ja, precis! Det är den känslan jag också får. Man kan verkligen tolka reklamen på hur många sätt som helst. Det gör att det kommer skapas en debatt om detta tror jag. För många kommer säkert misstolka den. Jag tror inte folkets frågor kommer kunna besvaras förrän nästa del kommer ut. Och jag hoppas den delen är riktigt jävla bra. Annars har dom gjort en riktig tabbe.

2009-10-13 @ 22:58:43
URL: http://unoconcet.blogg.se/
Postat av: Rebecca

jag blev också arg när jag såg reklamen första gången

2009-10-14 @ 17:00:32
URL: http://rebeckhaam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0